• يکشنبه ١٣ اسفند ١٤٠٢-١١:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٢١
علوی تذکر داد: 5-219

جایگاه تخصصی سمن ها در نظام مدیریت شهری به رسمیت شناخته شود/جای خالی تشکل های مردم نهاد در ترافیک و شهرسازی

رئیس ستاد سمن های شهر تهران با بیان اینکه جای خالی تشکل های مردم نهاد در ترافیک و شهرسازی به شدت احساس می شود؛ گفت: جایگاه تخصصی سمن ها در نظام مدیریت شهری به رسمیت شناخته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حماسه حضور مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور، اظهار داشت: همه ما مسئولان و سیاستگذاران در جمهوری اسلامی باید قدردان مردمی که علارغم مشکلات و بی مهری ها، پای کار نظام مانده اند؛ باشیم.
او با اشاره به شکست و توییت یکی از معاونان دولت قبل در این انتخابات با مضمون  «آمدم، نیامدید؛ برگشتم»، گفت: در پاسخ به این برادرمان می گوییم: آمدید؛ دیر آمدید، مردم بودند. شما ندیدید و برگشتید.
علوی در ادامه از رفتار شنییع برخی کانال های تلگرامی و دستمایه قرار دادن آبروی افراد با ادبیات رقت بار، اظهار داشت: برای بردن آبروی افراد، یک کانال راه انداختن و اطلاعات گذاشتن، کار سختی نیست. اما سئوال اینجاست که پس نقش و وظیفه مجموعه های نظارتی چیست؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر این کانال ها نقش سوت زنی و مبارزه با فساد و فسادیابی را ایفا می کردند؛ همه ما از آن استقبال می کردیم. اما متأسفانه ما شاهد هستیم که این کانال ها با ادبیاتی زشت، حیثیت و ناموس و آبرو را مد نظر قرار دادند. از نهادهای نظارتی انتظار داریم که به وظیفه خودشان عمل  کنند چرا که در غیر اینصورت، برای حفظ آبرو و حیثیت خود شاید اقداماتی صورت گرفت که به مذاق عده ای خوش نیاید.
رئیس ستاد سمن های شهر تهران با اشاره هفته جهانی سازمان های مردم نهاد از ۸ اسفند تا ۱۴ اسفند ماه، اظهار داشت: ۸ اسفندماه به نام روز جهانی تشکل های مردم نهاد نام گذاری شده است و با نگاهی به آمارها می توانیم اهمیت و گستردگی موضوع را بهتر درک کنیم.
علوی خاطرنشان کرد: شمار سازمان های غیر دولتی بین المللی از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۸، ۲۰ برابر شده است و هم اکنون سازمان ملل بیش از ۳ هزار و ۱۸۷ سازمان غیر دولتی مشاوره ای دارد که نشان دهنده رشد ۳۰ درصدی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ است.
وی افزود: تعداد افرادی که در سراسر جهان به سازمان های غیر دولتی پول می دهند از ۱.۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۱ به ۱.۴ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به ۲.۵ میلیارد نفر برسد.
 
سید احمد علوی با بیان اینکه تاکنون ۲۲۰ هزار پروانه از سوی دستگاه های صادر کننده مجوز سازمان مردم نهاد صادر شده است؛ گفت: از این تعداد ۱۱۰ هزار مجوز توسط سازمان تبلیغات اسلامی یعنی هیئات و ۵۲ هزار مجوز توسط سازمان بسیج سازندگی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ مجوز نیز توسط وزارت کشور صادر شده است.
وی افزود: در تهران ۷۵۰ تشکل مستقیماً مجوز فعالیت خود را از استانداری دریافت کردند که در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی، خیریه‌ها، زنان، خانواده، سلامت، محیط‌زیست و غیره فعالیت دارند.
به گفته علوی، حدود ۴۰ هزار تشکل و سازمان مردم نهاد در استان تهران توسط دیگر دستگاه ها از جمله اداره کل ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و ... ثبت شده اند. همچنین در عرصه مدیریت شهری بررسی ها گویای آن است که سمن ها در ابعاد اجتماعی و زیست محیطی نقش فعال و پررنگی دارند اما در ابعاد اقتصادی و نهادی شهر نقش کمتری دارند.
رئیس ستاد سمن های شهر تهران معتقد است که با توجه به ظرفیت های موجود در شهرداری ها این نهاد از امکان و فرصت بیشتری برای جذب مشارکت سازمان های مردم نهاد برخوردار است. بنابراین پیشنهاد می شود با توجه به کارکردهای مختلف سمن ها این تشکل های مردمی به سمن های تخصصی بر مبنای مسائل مختلف شهری طبقه بندی شده و جایگاه تخصصی آنان در نظام مدیریت شهری به رسمیت شناخته شود.
وی تأکید کرد: جایگاه خالی این تشکل ها در مدیریت اساسی مدیریت شهری به ویژه حمل و نقل، ترافیک، شهرسازی و غیره احساس می شود.
علوی با اشاره به بر پایی نمایشگاه از دستاوردهای سمن ها اظهار کرد: این نمایشگاه تا فردا ۱۴ اسفند برقرار است و از همه دعوت می‌کنیم از این نمایشگاه، دیدن کنند.
 
کد خبر: 5-219

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: